Kay Bojesen garder. Krediteres Kenneth Stjernegaard, Trapholt.

Kay Bojesens legende univers på Trapholt

Af Bente Hollnagel - 22. Oct 2018

Man bliver helt forpustet efter en tur rundt i Kunstmuseet Trapholts omfattende udstilling med titlen Kay Bojesen – Humøret i dansk design. Jeg smiler hele vejen, mens jeg nikker genkendende til blandt anden den berømte abe, papegøjen, sølvskeen og trælegetøjet.
Alt sammen gedigent design og legetøj, der var og er et centralt tema i den produktive designers arbejde

Kay Bojesens berømte abe, som han selv døbte ”Kay”, er det dominerende blikfang i udstillingen og på plakaten. Aben kender de fleste som siddende mellem bøgerne på reolen og hængende i lamper. Men det handler om mere end aben. Meget mere. Kender man ikke historien om manden bag aben, er muligheden der nu. Udstillingen, der åbnede den 12. september, er den største nogensinde af sin art. Flere end 1000 genstande er samlet på et udstillingsareal på 900 kvadratmeter, hvor den omfattende udstilling kommer rundt i alle hjørner og kroge af designerens mange talenter.

Kay Bojesen var udlært sølvsmed, og en meget talentfuld en af slagsen. Han blev uddannet hos Georg Jensen, og hans sølvvarer blev i løbet af år meget populære. Men selvom han var sølvsmed, arbejdede han også i billige materialer som stål og messing, så flere havde råd til at købe hans design.

Ikon i sin samtid

Kay Bojesen er citeret for følgende: Inden i enhver mand er der en dreng. Ved åbningen af udstillingen deltog tre af hans børnebørn. De kunne fortælle, at det udsagn levede han selv helt op til. Han var helt sig egen, og han bevarede det indre legebarn lige til det sidste. De husker deres farfar som et meget varmt, temperamentsfuldt og legende menneske.

Museumsdirektør Karen Grøn stillede i sin åbningstale spørgsmålet: Hvad var drivkraften i hans enorme produktion og grunden til, at han opnåede at blive et ikon allerede i sin samtid. Hun besvarede slev spørgsmålet med, at hans styrker var håndværk i topklasse, innovation og ikonisk design og at håndværk og det forretningsmæssige gik hånd i hånd.

Kay Bojesen abe. Krediteres Kenneth Stjernegaard, Trapholt.

En dygtig forretningsmand

Kay Bojesen var gennem alle årene påvirket af, at han oprindeligt var udlært hos en købmand. Og som bekendt har kreativitet og godt håndværk størst værdi, når resultatet også når et publikum. Og det lykkedes for ham. Han var en dygtig forretningsmand, der forstod at forholde sig til sin samtid. Allerede i sit første år blev aben solgt i tusindvis, og Kay Bojesen forhørte sig hos Udvalget for Bedre Turistvarer, om ikke den var oplagt som en del af sortimentet. Man svarede, at aben ikke hørte hjemme i den danske natur og derfor ikke er oplagt som turistvare. Bojesen skrev tilbage og spurgte, om udvalget mon var bekendt med levende havfruer i de danske farvande. Den kunne udvalget ikke give igen på. Og den dag i dag er aben en populær dansk turistvare.

Klodser i tusindvis

Selvfølgelig er der også tænkt på børnene i denne udstilling. De kan boltre sig i legehjørnet, hvor der blandt andet er rutsjebane og hæklede krammedyr i kassevis. Og der er noget for både store og små i rummet fyldt med 25.000 træklodser i Bojesen-design, som Trapholt har fået specialfremstillet. Klodserne, som også har ikonisk status, produceres nemlig ikke længere. Men nu inviteres børn og voksne indenfor til at lege og slippe fantasien løs.

Kunstmuseet Trapholt
Æblehaven 23, Kolding
Frem til 10. juni 2019

Artikel fra: Nr. 09 / 2018 – Oktober /November