Oplevelser. De første skridt på månen, 1958. Farveblåtryk planche. Akvarel på tryk/25 x 26 cm.

Hergé – Forfatteren bag tegneserien Tintin præsenteres flot på Brandts

Af Lise-Lotte Blom - 28. May 2018

Den belgiske tegner HERGÉ (Georges Remi), der levede fra 1907-1983 vil for mange mennesker først og fremmest være skaberen af tegneserien Tintin. Hergé skabte da også i 1929 tegnefiguren reporteren Tintin, der gennem 24 tegnede historier var på oplevelser i mange lande og endog på rum- og månerejser.

La ligne claire

Hergé  havde en særlig evne til at fortælle historier og til at skabe fængende karakterer, der kunne relateres til samtidens verden. Hergé opbygger tegningerne med en spænding mellem det velordnede og det kaotiske. Hver for sig er de enkelte tegninger opbygget klart og enkelt med ”la ligne claire” den klare linje.

Drengen Georges Remi (Hergé) blev som 14 årig spejder, og hans første tegninger udkom i Jamais og derefter i spejderbladet Le Boy-Scout i 1926. I 1929 starter Hergé Tintin i Sovjetunionen (hvor drengen Tintin får sin gule hårtot). Hergé arbejdede fra 1929 som fast tegner for det katolske dagblad Le Ving-tième Siècle og samtidig opstår udviklingen af figuren Tintin og hans trofaste hund, foxterrieren Terry. Andre forunderlige figurer opstår, disse er skiftevis fordrukne, ædelmodige, enfoldige, tåbelige, kammeratlige, ondskabsfulde og modige.

Den kinesiske kunstner Tchang Tchong-jen

I 1934 mødte Hergé den unge kinesiske kunstner Tchang Tchong-jen (Tchang), der tilskyndede Hergé til at perfektionere sin stil ved at benytte pensel i stedet for den blækpen, han tidligere havde dyppet i blæk og tegnet med. På den måde kom Tchang til at deltage i udarbejdelsen af  ”Den Blå Lotus”, det selvbiografiske værk, hvori Tintin og Tchang indleder et trofast venskab på tværs af grænser og kulturer, på samme måde som tegneren og den kinesiske kunstner gør det. Fra denne tid og frem foretog Hergé en meget grundigere research og dokumentation vedrørende de lande og de kulturer, som han sendte Tintin ud for at opleve.

Andy Warhol (1928-87). Hergé. Silketryk på lærred (fremhævet med acryl). 102 x 102 cm.
Privateje.

Hergés store interesse for samtidskunst

Hergé, der i 1932 var blevet gift med Germaine Kieckes, havde i 1959 en personlig krise. Han forlader sin hustru, og indleder et forhold til den 27 år yngre farvelægger på hans tegnestue Fanny Vlamync, som han senere gifter sig med. Han prøver kræfter med at male og udfører ca. 30 oliebilleder, vejledt af den belgiske maler Louis Van Lint. På Brandts vises fem olie på lærred malerier af Hergé, disse synes inspireret af malere som Arp, Klee og Miro.

Hergé selv var ejer af fornem samtidskunst. Udstillingen viser fremragende eksempler fra denne samling, bl.a. af den russisk fødte maler Serge Poliakoff, Roy Lichtenstein, Jean Dubuffet, Pierre Alechinsky og ikke mindst Lucio Fontana, som Hergé ejede fire værker af. Det viste værk af Fontana (Concetto Spatiale, ca. 1965) er af den karakteristiske type med flænger. På udstillingen ses også et billede af Andy Warhol: Portræt af Hergé, 1977, silketryk på lærred og en silketrykserie af Roy Lichtenstein: Rouen Cathedral, 1969. Sidstnævnte kunstner har nyfortolket tre versioner af Monets Rouen Cathedrale, og har på den måde nyfortolket dem med en mekanisk rasterstruktur, der kendes fra avistryk. Referencer til markant billedkunst i det hele taget findes generelt i Hergé tegneserier, jf. ”Den store bølge” , som Tintin møder i ”Faraos cigarer”1955, der giver associationer til den store japanske kunstner Katsushika Hoku-sai’s træsnit: Den store bølge i Kanagawa, ca. 1830-32

Palle Huld og Tintin

I 1988 blev der af den belgiske humorist og TinTin-kender Stéphane Steeman fremsat en teori, om at Hergé sandsynligvis var inspireret til sin verdensberømte reporter, af en ung dansk dreng ved navn Palle.

I marts 1928 vandt den 15-årige Palle Huld – der siden blev skuespiller ved Det kongelige Teater – en stor konkurrence om en jordomrejse i bedre Phileas Fogg-stil, som Dagbladet Politiken havde udskrevet for at fejre 100-året for forfatteren til Jorden rundt i 80 dage: Jules Verne (1828-1905). Allerede i 1928 udkom Palle Hulds rejsedagbog: Jorden rundt i 44 dage på både dansk og elleve andre sprog, bl.a. fransk. Det kan ikke udelukkes, at Hergé læste den og fik idéen til Tintin. Ligheden er slående! De to globetrottere har flere ting til fælles: plusfour, knæstrømper, sixpencekasket og en rødblond frisure. Læs mere derom i Særnummer om Hergé og Tintin i Danmark. Brandts Tidende, udgivet i forbindelse med udstillingen.

Glimrende udstilling

Denne udstilling, der flytter fokus fra tegneserierne til tegneren bag giver rigtig god mening. Især hvis man som nævnt fokuserer på dualismen mellem temaerne og den indre spændings virkemidler.

Udstillingen er blevet realiseret i samarbejde med Studios Hergé og Musée Hergé i Belgien, der har tilrettelagt udstillingen. Den har tidligere været vist i Paris og Québec og viser originale tegninger, skitser, filmklip, mo-deller, kunstnerens egen billedkunst samt avant-garde billedkunst fra 1900-tallet.

Katalogmateriale + et 4-siders avissupplement udgivet i forbindelse med udstillingen er samlet af Carsten Søndergaard, Felix Rothstein og Leslie Ann Schmidt.

Man bliver glad over at se denne udstilling. Gå endelig på opdagelse!

Brandts
Brandts Torv 1, Odense
Frem til 2. september

Hergé tegner Tintin. Robert Kayaert – SOFAM, 1958.
Artikel fra: Nr. 05 / 2018 – Maj / Juni