The Shining, directed by Standley Kubrick (1980). GB/United States. Standlye Kubrick and Jack Nicholson on the set of The Shining. Warner Bros. Entertainment incl.

Gl. Strand hylder Kubrick

Af Karen Hammer - 23. Oct 2017

Den 7. marts lød startskuddet for Gl. Strands helt store satsning i år: ”Kubrick Festival 2017”. Kunstbiografer landet over viste Kubrick-film som en markering af Kubricks dødsdag den 7. marts 1999 – kun fire dage efter, at han havde afleveret den færdige film ”EYES WIDE SHUT”.

De tidlige mesterværker

Efter hans pludselige død stod hans enke Christiane (Harlan) Kubrick tilbage med det enorme arkiv og besluttede at give seniorkurator Hans-Peter Reichmann fra Deutsches Filmmuseum i Frankfurt adgang til materialet med henblik på at lave en international udstilling til nærmere forståelse af Stanley Kubrick. Materialet bestående af manuskripter, korrespondancer, researchmateriale, designskitser, fotografier, rekvisitter, scenografiske objekter, originale plakater og meget andet er i udstillingen blevet blandet med filmklip, videointerviews med Christiane Kubrick, Ste-ven Spielberg, Malcolm Mc-Dowell, Jan Harlan, Gyorgy Ligeti, m. fl., og den Oscar-statuette, som Kubrick modtog i 1969 for special effects i ”2001: A SPACE ODYSSEY”. Udstillingen havde allerede været vist i mange lande, før den d. 23 september åbnede på Gl. Strand for kort efter at blive fulgt op af Cinematekets præsentation af ”KUBRICKs STØRSTE KLASSIKKERE” med start den 14. oktober med en ny dokumentarfilm: ”S is for STANLEY” af Alex Infacelli (Kubricks årelange privatchaufør). I København blev vi i 1959 præsenteret for Stanley Kubricks tidlige mesterværker ”The Killing” og ”Path of Glory” i én og samme uge (de gik i Bristol på Strøget og i Alexandra-biografen på Nørregade – begge i dag forsvundet). Jeg slugte dem med begejstring, men måtte vente mere end 30 år, før det var muligt at se hans tidligere spillefilm ”Killers Kiss” fra 1951-53, hvor den 23-årige Kubrick var både instruktør, fotograf, manuskriptforfatter, klipper og producer. I udstillingen vises et par korte sekvenser fra den og hele to af hans kortfilm ”Day of the Fight” og ”Flying Padra” begge fra 1959-51. Den ganske unge instruktørs allerførste spillefilm ”Fear and Desire” – en antikrigsfilm på 68 minutter fra 1951 er ikke blevet vist siden premieren i 1953, og udstillingen har heller intet på denne godt skjulte hemmelighed.

Fra Paths of Glory til Eyes Wide Shut

Da Stanley Kubrick fyldte 13 år, gav hans far ham et kamera. Allerede i gymnasiet blev han en dygtig fotograf og solgte som 16-årig sit første fotografi til LOOK MAGAZINE, der året efter ansatte ham som fast fotograf. (På udstillungen vises mange af hans billeder og adskillige eksemplarer af LOOK). Her vil jeg fremhæve et lysende stærkt billede af Montgomery Clift fra juli 1949. Hans stærke portrætter slår også igennem i ”Flying Padre”, hvor man imponeres af gamle rynkede kirkegængeransigter! Ku-bricks berømte film præsenteres grundigt i Gl. Strands tre etager med spændende og flotte filmklip fra Kirk Douglas i ”THE PATHS OF GLORY”, på dansk ”Ærens vej”, over uovertrufne James Mason i ”LOLITA”, Peter Sellers i ”DR.STRANGELOVE” og Malcolm McDonnel i ”A CLOCKWORK ORANGE” til underskønne Nicole Kidman og Tom Cruise i ”EYES WIDE SHUT”, der tog 15 måneder at optage i London!

Genial opfinder

Det tager tid at se denne udstilling, og er man teknisk vidende, er der meget at hente, for Stanley Kubrick var ikke bare én af filmhistoriens største filminstruktører, han var også en genial opfinder af nye former for kameraudstyr, der kunne mere end normalt. Det bedste eksempel er konstruktionen af en særlig linse, der kunne optage uden kunstigt lys, men ved stearinlys og gjorde at ”BARRY LYNDON” (1973-75) sender tilskueren tilbage til 1700-tallets varme orangefarvede og let tågede æstetiske verden, der kan have været inspireret af et maleri af Adolph Menzels maleri af Fredrik d. Stores fløjtekoncert fra Sanssouci, der hænger i Alte Nationalgalleri i Berlin. Hans mange kameraer og særlige linser fylder flere rum i udstillingen.

Man bliver klogere på Stanley Kubrick

Kubrick lavede 14 spillefilm fra 1953 til december 1999. Han havde svære problemer med censuren og med den offentlige mening undervejs. Allerede ”PATHS OF GLORY” (1957) gav problemer: Fran-krig blev fornærmet over at blive hængt ud for antiheroisme, m.m. og forbød filmen til 1975, Schweiz fulgte trop, men her gjaldt forbuddet kun til 1970, og i de amerikanske millitærbiografer blev filmen totalforbudt. For at undgå at støde den offentlige mening med ”LOLITA” (1960-62) gjorde han Nabo-kovs lille forførerske to år ældre og hyrede den 14-årige Sue Lyon til rollen. På trods af, at filmen ikke har nogen direkte sexscener, måtte han klippe et par scener ud og blev alligevel ”banned” af den katolske kirke. Værst gik det med ”A CLOCKWORK ORAN-GE”(1970-71). Filmen skildrer en voldelig ungsomsbandes hærgen og mord for sjov og samfundets meget opfindsomme hævn. Den gik med stor succes i 61 uger til Kubrick tvang selskabet til at tage den af plakaten i Eng-land, hvor han boede, fordi enhver tænkelig forbrydelse i landet blev sammenkoblet med filmen, og det væltede ind med hævnpost – ja, sågar mordtrusler. Filmen kom ikke atter op i engelske biografer før efter hans død! I filmklippet ses Alex (M. McDonnel) i nærbillede vippe en imponerende marmorfallos-skulptur op og ned, så den næsten rører ved kvinden i stuens baggrund! I et lille interview forklarer M. McDonnel deres fine samarbejde :” We both have a wicked sense of hu-mour!” Filmens outrerede kvindelige skulpturer i Alexs favorit drug-mælkebar er skabt af kunstneren Liza More og er rigt repræsenteret i udstillingen.
Kubrick drømte om at lave en film om Napoleon og skrev manuskriptet til ”A.I”, der senere blev instrueret af Steven Spielberg. Man bliver meget klogere på Gl. Strand … også jeg, som allerede har set alle filmene.

Kunstforeningen Gl. Strand
Gammel Strand 48, København K
Frem til 14. januar 2018

Dr. Strangelove or How i learned to stop worrying and love the bomb. Directed by Standley Kubrick (1963-64). GB/United States. The Conference table in the War Room. Warner Bros. Entertainment incl.
Artikel fra: Nr. 09 / 2017 – Okt. / Nov.