C. Sherman: Untitled #260, 2000, Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York.

Fotografisk rollespil i verdensklasse

Af Lise Barsøe - 23. Oct 2017

Den amerikanske fotograf Cindy Sherman udstiller mere end 60 spændende og samfundskritiske værker på Museum Jorn i Silkebo

Et utal af forskellige udtryk, en masse forskellige attituder, mange ansigter, surrealistiske indslag, eventyr, klovneri, masker, society, sex… fotografen Cindy Sherman serverer det hele for os, og det gør hun med sig selv i hovedrollerne og en kulisse af både samfundskritik, humor og leg.

Udstillingen på Museum Jorn er blevet til i samarbejde med den tyske kunstsamler Thomas Olbricht, og den præsenterer over 60 markante fotografier fra perioden 1977-2012.

Værkerne er blandt andet iscenesat i samklang med begreber som køn og identitet, og hun påtager sig selv alle rollerne. Roller, der får os til at erindre, men også roller som skaber latter og ikke mindst undren.

Det forlyder, at Cindy Sherman – som et efternølerbarn – elskede at klæde sig ud og spille roller. På den baggrund er udstillingens portrætgalleri interessant med de 12 portrætter, hvor hun præsenterer lige så mange udklædte og vidt forskellige kvindetyper.

Maskepi

I et andet rum er det klovnen, der har hovedrollen, hvor tragikomikken genspejles i ansigtets mimik og de lidt angstprovokerende, intense øjne.

Også Cindy Shermans Masks er stereotyper, der ikke fremstår med nogen munterhed, men mere som en stivnet forklædning, der forvirrer og måske også refererer til næsten mareridtsagtige situationer.
På samme måde virker serien Sex Pictures & Broken Dolls chokerende. Her er det ikke levende modeller, der afbilledes, men et grotesk billedsprog – hvor proteser, dukkekropsdele og billeder fra medicinske opslag demonteres og sammensættes til et næsten pornografisk ud-sagn, hvor grænser brydes og opløses – måske til en slags antiporno, måske til sexfantasiernes visuelle verden.

Kalejdoskop

Stillbilleder, der leder tanken hen på italienske eller franske film noir eller måske Hitchcock, opstillinger fra en society verden, hvor næsten royalistiske vibrationer kommer til udtryk er andre motivserier. Men der er også et tilbageblik i historien med et regi af drama og en æstetik, der ikke mindst med kostumer, farveholdning og lys/skygge virkninger leder tanken hen på malerier af Rubens og Rembrandt – alt i alt et orgie af variationer, overraskelser og oplevelser er elementer, der kan fascinere.

Cindy Sherman formår som en ekvilibristisk regissør at fange utroligt mange af livets aspekter med sit kamera, og samtidig evner hun som model at præsentere omverdenen for et sandt kalejdoskop af mennesketyper og situationer fra det samfund, vi lever i.

Selfies

Cindy Sherman arbejder alene. Ingen hjælpere får lov til at stå bag kameraet og blande sig i hendes projekter.

Ind imellem har den højt estimerede kunstner dog påtaget sig bestilte opgaver – blandt andet indenfor modeverdenen. Den del af hendes arbejdsliv har også smittet af på kunstfotografiet. Eksempelvis har både Balenciaga og Chanel sat varige aftryk på flere af hendes værker. Den sidste med et portræt af et ”tapet”, hvor hun har placeret sig selv iført en kasseret Chanel-dragt midt i et naturlandskab.
Igennem mere end 40 år har hun således præget den internationale kunstverden med sine fantasifulde iscenesættelser og skarpe, analytiske billedserier, som er blevet et væsentligt bidrag til kunsthistorien.

På Museum Jorn er der indtil 10. december mulighed for at opleve og undres over denne fantastiske eks-plosion af fotografisk kunst.

Udstillingen er også et af højdepunkterne i Aarhus 2017 Europæisk Kulturhovedstads efterårsprogram.

Museum Jorn
Gudenåvej 7-9, Silkeborg
Frem til 10. december

C. Sherman: Untitled Film Still #8, 1977, Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York.
C. Sherman: Untitled #325, 1996,
Courtesy of the artist and Metro Pictures, New York.
Artikel fra: Nr. 09 / 2017 – Okt. / Nov.