Else Alfelt 1942 - Foto: Marinus Andersen.

Carl-Henning Pedersen & Else Alfelt Museum – Else Alfelts årsdag

Af Ove Torp - 29. Aug 2020

Ind i bjerget og den abstrakte virkelighed – Carl-Henning Pedersen & Else Alfelt Museum markerer Else Alfelts 110-årsdag med udstillingen ”Bjergtaget”

Det var med inspiration i Alfelts fascination af bjerge, at museets udvidelse i 1993 blev markeret med en prisme.

På vej ind til det smukke museum mødes du af blandt andet to store skulpturer af Carl-Henning på venstre side. På højre side rejser prismen sig som et farvestrålende bjerg. Netop derfor er udstillingen BJERGTAGET at finde i museets Prismesal dybt under jorden. Der er elevatorer indendørs, så vi gamle på stok kan spare på kræfterne.

Det anbefales at starte i første rum med akvareller og tekster. Og flot udsyn ned over det store rum med en række smukke malerier, der markerer gentagelsens kraft suppleret af lignende værker vævet i et stort gulvtæppe fra Egetæpper.

I ”Universets Blomst” skaber hun således 50 kvadratiske værker, hvori spiralen er det bærende.

Selv har jeg oplevet, hvordan gentagne besøg bringer dig videre ind i en verden fra overfladen til de åndelige dybder præget af japanske tankemønstre. Månen, bjerget og spiralen er tilbagevendende elementer. Som i zenbuddhistisk  meditationspraksis, hvor gentagelsen bliver en vej til fordybelse.

Det er som min barndoms gentagne fortællinger om den gode trold i gravhøjen, der har sat sig som livslang forståelse af den virkelige natur og den abstrakte natur, der rækker op.

Else Alfelt – Spidser, der rækker mod himlen, 1949. Olie på masonit, 102 x 102 cm.
Foto: Ralf T. Søndergaard.

Cobra og så meget andet

Else Alfelt vidste allerede som barn på børnehjemmet i København, at hun ville være kunstner. Hun debuterede på Kunstnernes Efterårs-udstilling i 1936 og blev en brik i flere af de betydende grupperinger Helhesten, Høst og Cobra. Mest kendt er hun for sin rolle i Cobra-bevægelsen 1948-51, men hun var så meget mere end det – og helt sin egen. Med den stramme struktur meget forskellig fra de øvrige medlemmers mere fabulerende kunst. Alfelts kunst er samlet set en fortælling om vores uanseelige rolle i ”altet” og den storslåede natur. Aktuelt i vores tid med klimabevidsthed og forståelse af verdens ulighed, der vil føre til fortsatte folkevandringer.

Fejringen af Alfelts 110 år falder i flere dele, ”Universets Blomst” i den store sal og ”Bjergtaget” i Prismesalen.

Team Teatret i Herning har brugt anledningen til at skabe en forestilling ”Kloder i gyldent rum”, der vises på teatret i perioden 24. september til 9. oktober 2020.

Else Alfelt – Regnbuen, 1954. Olie på masonit, 245 x 498 cm. Skitse til mosaikudsmykning på Rungsted Kommuneskole. Foto: Ralf T. Søndergaard.

Bjergtaget

Ordet ”Bjergtaget” stammer fra nordisk folketro, at bjergfolk kan lokke dig ind i bjerge, høje eller store sten. Ordet betyder i dag også tryllebundet, besat eller betaget.  Alfelts gentagne abstrakte naturmotiver viser, at hun er dybt grebet – bjergtaget – af den store natur, ikke mindst mødet med bjergene.

På vej ind i Prismesalen møder vi på venstre side særprægede mosaikker ”malet” med farvede stifter. Og på højre side hendes forklaring ”Maanen, solen, bjergene, floderne og rummet er for mig evighedsbegreber”.

Herfra åbner Prismesalen sig med direkte udsyn til bagvæggen med ”Regnbuen” fra 1954. En stor sag 245 x 498 cm med olie på masonit, ”skitse til mosaikudsmyk-ning på Rungsted Kommu-neskole”.

Til højre og venstre hænger gode malerier, en ophængning med behagelig afstand mellem værkerne. Museet med museumsleder Lotte Korshøj i front kan det med at skabe udstillinger fra stedets enorme arkiv.

Vi blev bjergtaget af et strålende værk, ”Stromboli” fra 1958 Olie på masonit, 150 x 114 cm.

Videre frem bagom møder vi lysbilleder med Else Alfelts liv og en række værker fra barndom, ungdom og videre frem, naturligt nok ikke alle af samme kunstneriske kvalitet. Til slut ind i salen med en væg af akvareller bag glas, det er vanskeligt at fotografere. De er fra Cobratiden omkring 1950 og af høj kvalitet.

Alt i alt en god oplevelse, og en glæde at se besøgende i stort tal strømme ind en regnfuld onsdag formiddag. En værdig hyldest til en kunstner, der som sidevogn til manden Carl-Henning Pedersen kan synes lidt i skyggen. Gentagne besøg skaber respekt om hendes alvor og kvalitet. Else Alfelt døde i 1974. Museet åbnede i 1976.

Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts museum
Birk Centerpark 1, Herning
Frem til 31. december

Else Alfelt – Stromboli, 1958. Olie på masonit, 150 x 114 cm.
Foto: Ralf T. Søndergaard.
Artikel fra: Nr. 07 / 2020 – August / September



Follow by Email
Facebook
Twitter